Kūrybinės misijos

Kviečiame pažinti kultūras „Pažinti ar susipažinti?“ kampanijoje: skirkite 1,2 % Kūrybinėms misijoms migracijos lauke

Kviečiame pažinti kultūras „Pažinti ar susipažinti?“ kampanijoje: skirkite 1,2 % Kūrybinėms misijoms migracijos lauke

Lietuvoje migracijos centruose gyvena tiek suaugusieji, tiek vaikai, jaunimas ir nelydimi nepilnamečiai. Pastarieji į šalį atvyko be savo artimųjų. Menų agentūra „Artscape“ su kūrybos agentūra „Marios Agency“ naujoje socialinėje kampanijoje kviečia pažinti skirtingas kultūras ir į viską pažvelgti tarsi vaikų akimis. Šūkiu „Pažinti ar susipažinti?“ reklama siekia kalbėti apie atskirties mažėjimą visuomenėje ir skatinti žmones skiriant 1,2 proc. GPM prisidėti finansiškai prie „Artscape“ vykdomų Kūrybinių misijų migracijos lauke.

Pasak menų agentūros „Artscape“ vadovės ir įkūrėjos Aistės Ulubey, daug metų dirbančios migracijos lauke, visi vaikai turi teisę į vaikystę. „Mūsų vykdomos kūrybinės misijos migrantų, pabėgėlių centruose užtikrina kultūros prieinamumą, dalyvavimą kultūroje ir galimybę išreikšti save per kultūrą pažeidžiamiausiems migrantams: vaikams ir jaunimui, patiriantiems izoliaciją nuo visuomenės, taip pat kultūrinę ir socialinę atskirtį. Kultūros veiklos ir įsitraukimo užtikrinimas su psichologais, edukatoriais, menininkais turi didelę transformacinę galią“, – pasakoja A. Ulubey apie kampanijos įkvėpimo pamatus ir svarbą.

Idėja-eksperimentas: prakalbintos lietuviškos pasakos

Socialinę kampaniją sukūrė „Marios Agency“. Trys puikiai pažįstami lietuvių pasakų ir mitologijos vaizdiniai – Eglė žalčių karalienė, Jūratė ir Kastytis bei Perkūnas – tapo pagrindiniais reklamos herojais.

Pasak šios agentūros kūrybos vadovės Renatos Šarkauskaitės, visada norisi, kad reklama kalbėtų ta pačia kalba, kaip ir organizacija. „Artscape“ kalba meno kalba, todėl neatsitiktinai idėjos išraiškai pasirinkome originalias iliustracijas. Sąmoningai pasirinkta naive stilistika, kurioje susipina tarsi vaikiškai naivus ir etnografinis, liaudies menui būdingas stilius. Ši idėja – tam tikras eksperimentas: būdas įsivaizduoti, kaip lietuviška mitologija, pasakos ir legendos galėtų atrodyti vaikų iš tolimų Lietuvai kraštų akimis. Kas įvyktų, jei baltų dievus, sakmių herojus bandytų įsivaizduoti tie, kieno vaizduotėje jų pačių tradicija ir pasaulėvaizdis užima svarbiausią vietą? Šio eksperimento prasmė kur kas gilesnė nei tiesiog kūrybiškumas“, – pasakoja idėjos autoriai.

Menas gali tapti erdve, kur susitinka skirtingos kultūros, tai gali padėti susikalbėti ir iš tikrųjų suprasti vienam kitą. Labai svarbu ir prasminga rūpintis tais, kuriuos dramatiškų įvykių – karo Ukrainoje, ekonominių ir socialinių sukrėtimų – fone lengva pamiršti. „Migrantų vaikams, augantiems migracijos centruose, tai vienintelė vaikystė, kokią jie turi. Jie tarsi įstrigę pokyčio situacijoje, adaptacija Lietuvoje tarsi ir prasidėjusi, tačiau tai, kaip ji vyksta, labai priklauso nuo mūsų. Todėl toks svarbus abipusiškumas. Tiems vaikams saviraiška, pagarba, pripažinimas, jų kultūros priėmimas gali tapti jų gyvenimus keičiančiu pokyčiu. Meniniais projektais ne tik susipažįstame su jais, bet ir priimame  savitumą. Iš šio dialogo gali gimti gražus, visiems prasmingas rezultatas“, – teigia Renata Šarkauskaitė.

Vizualinį kampanijos sprendimą įgyvendino lietuvė menininkė, iliustruotoja ir komiksų kūrėja Akvilė Magicdust.

Menas tiesia tiltus

Ulubey nuomone, kartu su UNHCR vykdomos kūrybinės misijos padeda dalyviams nutiesti tiltą tarp praeities ir dabarties, gimtosios kultūros ir Lietuvos visuomenės, skatina autentiškumą ir pažinimą – kelionę, kurioje misijų dalyviai gali integruoti įvairias savo tapatybės dalis per saviraišką.

„Įvairios kūrybinės dirbtuvės suteikia saugią erdvę saviraiškai, pripažįsta ir vertina kultūrų įvairovę. Menas yra galinga priemonė atsparumui didinti, socialiniams ryšiams gimti, o tai itin svarbu vaikams, jauniems žmonėms. Per meną sukuriame galimybę visiems vaikams žaisti, pažinti, susipažinti. Meno veiklose patiriamas eskapizmas, kurio šiuo metu itin trūksta vaikams pabėgėlių migracijos kontekste. Pvz., pamokos mokykloje negali to atstoti ir leisti nutrūktgalviškai būti vaiku“, – teigia A. Ulubey.

2022 m. „Artscape“ Kūrybinių misijų metu įvyko 596 edukacijos, nukreiptos į meną, kuriose dalyvavo migrantai, pabėgėliai iš Afrikos šalių, Ukrainos ir kitų kraštų, tuo metu gyvenę pabėgėlių priėmimo centruose, jaunimo centruose ir kt.

Skirdami 1,2 proc. savo GPM „Artscape“ organizacijai gyventojai galės prisidėti prie jos veiklos ir padėti kurti profesionalias socialinius, politinius ir ekonominius iššūkius atliepiančias kūrybines ir edukacines aplinkas itin pažeidžiamoms grupėms.

Prašymą pervesti pajamų mokesčio dalį galite pateikti iki š. m. gegužės 1 d. elektroninio deklaravimo sistemoje. Tam pasirinksite vieną populiariausių FR0512 formą ir įvedus „Artscape“ organizacijos kodą: 302706893. Kaip užpildyti ir pateikti prašymą elektroniniu būdu, informaciją galite rasti čia:

https://www.youtube.com/watch?v=-zE_PY7m0Lw&ab_channel=Valstybin%C4%97mokes%C4%8Di%C5%B3inspekcija

20 balandžio, 2023